Dersin Adı
|
Toplumsal Cinsiyet ve Medya
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
GEET 310
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
|
Dersin Türü
|
İkinci Yabancı Dil
|
Dersin Düzeyi
|
-
|
Dersin Veriliş Şekli
|
- |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
- |
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu ders toplumsal cinsiyete bir bilgi kategorisi olarak yaklaşarak toplumsal cinsiyetin medya tarafından nasıl “inşa” edildiğini anlamayı amaçlamaktadır. Toplumsal cinsiyeti kimlik inşasının en önemli parçası olarak ele alacağız ve ırk, etnisite, sınıf, din, ulus ve cinsellik gibi kategorilerle kesişim noktalarını da inceleyerek toplumsal cinsiyetin medyadaki temsiliyetinin hayatımızdaki önemini kavrayacağız. Ders, ders anlatımı, gösterim ve tartışmalardan oluşacak ve güncel film, televizyon, reklam ve yeni medya örnekleri ile etkileşime geçeceğiz |
Öğrenme Çıktıları
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Toplumsal cinsiyet ve biyolojik cinsiyet arasındaki farkı anlayabilirler
- Eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyetin neden sosyal olarak inşa edildiğini açıklayabilirler
- Feminizmin farklı dalgalarını ve odak noktalarını karşılaştırabilirler
- Medyanın toplumsal cinsiyetin inşası ve performe edilişiyle ilgili değişimlerini ve evrimini farklı medya görüntüleri ve türlerine bakarak değerlendirebilirler
- Medyada cinsellik, toplumsal cinsiyet, ırk, etnisite, sınıf ve ulus inşalarına dair eleştirel bir yaklaşım edinirler
- Bugünün medyasında toplumsal cinsiyet inşasına dair, dünyadan farklı kültürler ve medyalara bakarak medya okuryazarlığı kazanırlar
|
Ders Tanımı
|
Bu ders günümüz medyasına odaklanarak toplumsal cinsiyetin görüntülerini ve medyadaki temsiliyetini araştırıp sorguluyor. Kültürel incelemeler, medya, film, alımlama ve toplumsal cinsiyet çalışmalarından teoriler kullanarak toplumsal cinsiyetin farklı süreçlerine ve pratiklerine bakarken, özellikle kadınlık, erkeklik ve queer’lik kavramlarının etrafında dolaşıyor. Medya toplumsal cinsiyetin ‘inşası’nda önemli bir rol oynar ve medya tarafından üretilen uygun cinsiyetin ne olduğunun popüler görüşleri aramızdaki iletişimi de şekillendirir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Derse giriş: Neden medyada toplumsal cinsiyet çalışmalıyız? |
|
2 |
Toplumsal Cinsiyet ve Medyaya Giriş |
• Ders: Toplumsal Cinsiyet Nedir? Medyanın Rolünü Anlamak • Okuma: Judith Butler (1990), Toplumsal Cinsiyet Sorunu (Giriş & Bölüm 1) • Video: Chimamanda Ngozi Adichie - Hepimiz Feminist Olmalıyız (TED Konuşması) |
3 |
Toplumsal Cinsiyet Temsili Üzerine Küresel Perspektifler |
3 Toplumsal Cinsiyet Temsili Üzerine Küresel Perspektifler • Ders: Batı ve Batı Dışı Medyada Toplumsal Cinsiyet • Okuma: Rosalind Gill (2007), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Bölüm 3 • Video: Miss Representation - Resmi Fragman |
4 |
Feminizm ve Medya |
• Ders: Medyada Feminizm Dalgaları • Okuma: bell hooks (2000), Feminizm Herkes İçindir (Bölüm 4 & 6) • Video: "The F-Word: Kim Feminist Olmak İster?” (BBC Belgesel Klibi) |
5 |
Erkeklik ve Medya |
• Ders: Toksik Erkeklik ve Temsili • Okuma: Raewyn Connell (1995), Erkeklikler, Bölüm 1 • Video İçinde Yaşadığınız Maske - Fragman |
6 |
Queer kuramı ve Queer medya |
• Ders: LGBTQ+ Kimliklerinin Görünürlüğü ve Stereotipleştirilmesi • Okuma: Susan Stryker (2008), Transgender Tarihi, Bölüm 2 • Video: Disclosure - Resmi Fragman |
7 |
Sosyal Medya ve Influencer'lar |
• Ders: Sosyal Medyada Toplumsal Cinsiyet Performansları • Okuma: Alice E. Marwick (2013), Durum Güncellemesi, Bölüm 5 • Video: Instagram ve Toplumsal Cinsiyet Performansları |
8 |
Toplumsal Cinsiyet ve Film |
• Ders: Küresel Sinemada Toplumsal Cinsiyet • Okuma: Laura Mulvey (1975), “Görsel Haz ve Anlatı Sineması” • Video: Harika Kadın: Feminist Bir Perspektif |
9 |
Ara Sınav |
|
10 |
Medya, Toplumsal Cinsiyet ve Irk |
• Ders: Medya Temsillerinde Kesişimsellik • Okuma: Kimberlé Crenshaw (1989), “Irk ve Cinsiyetin Kesişimini Demarkjinalleştirmek” • Video: Irk ve Toplumsal Cinsiyet Kesişimselliğinin Açıklanması |
11 |
Toplumsal Cinsiyet ve Haber Medyası |
• Konferans: Küresel Haberlerde Cinsiyetlendirilmiş Anlatılar • Okuma: Karen Ross (2010), Cinsiyetlendirilmiş Medya: Kadınlar, Erkekler ve Kimlik Politikaları, Bölüm 2 • Video: Haber Medyasında Toplumsal Cinsiyet Önyargısı |
12 |
Öğrenci Sunumları |
• Seçilen bir medya eseri (reklam, film, haber) ve toplumsal cinsiyet temsili üzerine sunumlar |
13 |
Öğrenci Sunumları |
|
14 |
Öğrenci Sunumları |
|
15 |
Tartışma ve finale hazırlık |
|
16 |
Final |
|
Ders Kitabı
|
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
Derste yararlanılacak olan diğer kaynaklar yukarıda listelenmiştir.
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
-
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
30
|
Proje |
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
4
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
4 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
-
|
-
|
-
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
-
|
-
|
-
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
-
|
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
24
|
24
|
|
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 |
Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5 |
Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6 |
Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8 |
İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1).
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest