İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Sinema ve Dijital Medya
CDM 445 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Çağdaş Küresel Sinema
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CDM 445
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere 21. Yüzyıl İspanyol ve Latin Amerika sineması (İspanya, Meksika, Kolombiya, Şili, Arjantin, Guatemela, Peru, Küba, Venezuela) üzerine genel bir bakış kazandırmayı amaçlar. Dersin odağı yolsuzluk, ekonomik ve toplumsal krizler, ırkçılık, sınıfçılık, cinsiyetçilik, azınlıklar, toplumda kadınların rolü, diktatörlük geçmişleri ve iç savaşlar gibi konular üzerinde olacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, küresel göç ve sinema arasındaki ilişki açısından film teorilerine ve film tarihine bir giriş niteliğindedir. Ders, erken dönem sinemada diğer toplumları temsil etmek için kullanılan sömürgeci bakışa ve bu yaklaşımın sonraki yıllarda nasıl farklı şekiller aldığına odaklanarak başlayacaktır. Ardından, 1970'lerden sonra sürgündeki sinemacıların görsel öz temsile farklı yaklaşımlar geliştirmelerine olanak tanıyan teknolojik dönüşümlerin etkisi araştırılacaktır. Dersin bir parçası olarak, her hafta sürgündeki bir sinemacının farklı tarihsel dönemlerde ürettiği bir film analiz edilecektir. Dersin işleyişi temel iki soru üzerinden ilerleyecektir: Sürgündeki sinemacılar kendi durumlarını yansıtmak için hangi ortak temaları ve estetik tercihleri kullanıyor? Filmlerinde öz temsil meselesini nasıl ele alıyor ve günümüzün göç algısında ne tür çatlaklar yaratıyorlar? |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş Ders boyunca analiz edilecek filmlere genel bir bakış | Gösterim: Želimir Žilnik, Inventur, 1975 (9') |
2 | Ders sırasında kullanılan temel kavram ve terminolojiye giriş: Sürgün, diaspora, göç Sömürgecilik ve sömürgecilik sonrası | Okuma materyalleri: Edward Said, "Reflections on Exile", Reflections on Exile and other Literary and Cultural Essays içinde, Granta Books (2000) s.250-266 Salman Rushdie, Imaginary Homelands. Essays and Criticism 1981-1991, Granta Books (1991), s.9-21 |
3 | İlgili teorik altyapı ile birlikte film tarihine giriş - İmparatorluk ve sömürge sineması, üçüncü sinema, kusurlu sinema - Sürgün, göç, diaspora sinemaları - Aksanlı sinema, ulusötesi sinema, post-kolonyal sinema, sınırların sineması Gösterim: Trinh Minh-ha, Reassemblage: Ateş Işığından Ekrana, 1983, 40' | Elizabeth Ezra, Terry Rowden, “General Introduction: What is Transnational Cinema?” in Idem (ed.) Transnational cinema: the Film Reader, Routledge (2006), pp.1-12 Hamid Naficy, “Situating Accented Cinema” in Transnational cinema: the Film Reader, cit., pp.111-129. Robert Stam, “Third World Film and Theory” and “Film and the Postcolonial” in Idem, Film Theory: An Introduction, Blackwell Publishers (2000), pp.92-101 and pp. 292-297 |
4 | Erken dönem sinema: sömürgeci bakış ve eleştirel yaklaşımlar - Sömürgeciliğin mirası, Batılı sinemacıların "Öteki "nin ilk görsel temsilini nasıl etkiledi? - Batılı film yapımcılarının sömürgecilik karşıtı yaklaşımlar geliştirme ve deneme girişimlerinin analizi. Gösterim: Lumiere Kardeşler, Vietnemase Çocukları, 1900, 1' Jean Rouch, Moi Un Noir, 1958, 70' (grup tartışması) | Nanna Verhoeff, “Deconstructing the Other” in Idem, The West in Early Cinema. After the Beginning, Amsterdam University Press (2006), pp. 55-76 |
5 | Hollywood'daki Avrupalı göçmenler - Ernst Lubitch, Michael Curtiz, Fritz Lang, Billy Wilder sineması - Küçük Asya göçü: Elia Kazan ve filmi Amerika Amerika örneği Gösterimler Michael Curtiz, Casablanca, 1942, 102' (grup tartışması) Elia Kazan, Amerika Amerika, 1963, 174' | Gene D. Phillips, “Prologue: The Promised Land: European Filmmakers in Hollywood” in Idem, Exiles in Hollywood. Major European Film Directors in America. Lehigh University Press (1998), pp.13-20 Pascale R. Bos, “Adopted Memory: The Holocaust, Postmemory, and Jewish Identity in America” in Marie-Aude Baronian, Stephan Besser, Yolande Jnsen (ed.) Diaspora and Memory Figures of Displacement in Contemporary Literature, Arts and Politics, Rodopi Editions (2007), pp.97-108 Optional reading: Sylvie Rollet, “Imaginary Lands and Figures of Exile in Elia Kazan’s America America” in Diaspora and Memory: Figures of Displacement in Contemporary Literature, Arts and Politics, cit., pp.167-174 |
6 | Faşizmden Kaçış: Luis Bunuel Meksika'da - Avrupa'da faşizmin iktidara gelişi ve İkinci Dünya Savaşı - Birçok Avrupalı sinema yönetmeninin Amerika'ya kaçışı - ABD'den sonra Türkiye'ye taşınmaya karar veren İspanyol yönetmen Luis Bunuel'in özel durumu Meksika Gösterimler: Luis Bunuel, Los Olvidados (diğer adıyla Unutulmuşlar), 1950, 76' Luis Bunuel, Robinson Crusoe'nun Maceraları, 1954, 89' (grup tartışması) | Rebecca M. Schreiber, “Allegories of Exile, Political Refugees and Resident Imperialists” in Idem, Cold War Exiles in Mexico: U.S. Dissidents and the Culture of Critical Resistance, Minnesota Univeristy Press (2008), pp.58-100 Glauber Rocha, “Aesthetics of Hunger” in Idem, On Cinema (ed. Ismail Xavier), I.B.Tauris (2019), pp.41-45 |
7 | Post-colonial Cinema from Africa The cases of Ousmane Sembene, Djibril Diop Mambety, Med Hondo, Souleymane Cisse, Haile Gerima Collective approaches: Black Audio Film Collective and Handsworth Songs (1986) Screenings Black Audio Film Collective, Handsworth Songs, 1986, 61’ Ousmane Sembene, La noire de... (aka Black girl), 1966, 55’ (group discussion | Kodwo Eshun, “Afrofuturist Cineculture in an Age of Cultural Revolution” in Petrine A. Straw, Richard J. Powell, David A Bailey (ed.) Back to Black: Art, Cinema and the Racial Imaginary, New Art Gallery Press (2005), pp.154-162 David Murphy, “Africans Filming Africa: Questioning Theories of an Authentic African Cinema” in Elisabeth Ezra, Terry Rowden (ed.) Transnational Cinema: the Film Reader, Routledge (2006), pp.27-38 Optional reading: David E. James, “Political Film/Radical Cinema: From Dissent to Revolution”, in Idem, Allegories of cinema: American film in the Sixties, Princeton University Press (1989), pp.166-194 |
8 | Önceki dersler üzerine tartışma | |
9 | 9. Hafta: Kişisel kamera: Chantal Akerman ve Jonas Mekas 1970'lerin Öznel Sinemasında Yeni Anlatım Biçimleri Jonas Mekas sinemasında parçalı anlatıların ve ev filmleri arşiv malzemesinin kullanımı Chantel Akerman'ın "Film-Mektuplar "ında mektup anlatılarının kullanımı Gösterimler Jonas Mekas, Bir Yolculuğun Anıları, 1972, 88' Chantal Akerman, Evden Haberler, 1976, 88' (grup tartışması) | David E. James, “Jonas Mekas: Filmmaker”, in Idem, Allegories of Cinema: American Film in the Sixties, Princeton University Press (1989), pp.104-118 Hamid Naficy, “Close-Up: Chantal Akerman”, in Idem, An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton University Press (2001), pp.111-114 |
10 | Sürgündeki Filistin Sineması Diaspora ve direniş arasında sıkışmış Filistin sinemasının özel durumu Filistinli kadın yönetmenlerin durumu: Basma Alsharif, Rosalind Nashashibi, Mai Masri ve filmlerinden bazı bölümlerin analizi Gösterimler Basma Alsharif, Rosalind Nashashibi, Mai Masri'nin filmlerinden alıntılar (seçilecek) Elia Suleiman, Chronicles of Disappearance, 1996, 88' (grup tartışması) | Hamid Naficy, “Close-up: Elia Suleiman” in Idem, An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking, Princeton University Press (2001), pp.116-117 Elia Suleiman, “A Cinema of Nowhere”, in Journal of Palestine Studies, Vol. 29, No. 2 (2000), pp.95-101 Colleen Jankovic, Nadia Awad, “Queer/Palestinian Cinema: a Critical Conversation on Palestinian Queer and Women’s Filmmaking”, in Camera Obscura 80, Vol. 27/2 (2012), pp.135-143 |
11 | Paris'te Latin-Amerikan Sürgünler 1960'lı ve 1970'li yıllarda Latin Amerika'nın çeşitli ülkelerinde faşist askeri rejimler iktidara gelir. Birçok Latin Amerikalı yönetmen ülkelerinden kaçmak zorunda kalır ve Avrupa'ya, özellikle de Paris'e sığınır. Özellikle "Üçüncü Sinema" (Fernando Solanas ve Octavio Getino) ve "Kusurlu Sinema" (Julio Garcia Espinosa) olarak adlandırılan bu yönetmenler tarafından yaratılan yeni sinema dilinin analizi Gösterimler: Raul Ruiz, Sürgünlerin Diyalogları, 1975, 100'. Fernando Solanas, Tangos of Exile, 1986, 119’ (grup tartışması) | Fernando Solanas and Octavio Getino, “Toward a Third Cinema”, Cinéaste Vol.4 n.3 (1970-71), pp.1-10 Jacques Ranciere, The Emancipated Spectator, Verso (2009), pp.1-24 |
12 | Geçiş Yolculukları: Türkiye ve Avrupa arasında Batı Almanya ile 1961'de yapılan anlaşmadan sonra Türkiye'den Avrupa'ya göçün tarihi. Yeni bir sorunlu kimliğin yaratılması ve bunun sinemadaki yansımaları Gösterimler Yılmaz Güney, Şerif Gören, Yol, 1982, 124' Fatih Akın, Cennetin Kıyısında, 2007, 122' (grup tartışması) | Gesa Zinn, “Souls in Transit: Exilic Journeys in Fatih Akın’s The Edge of Heaven”, in Gesa Zinn, Maureen T. Stanley (ed.), Exile through a Gendered Lens: Women’s Displacement in Recent European History, Literature, and Cinema, Palgrave Macmillan (2012), pp. 119-142 Gilles Deleuze, Cinema 2: the Time-Image, University of Minnesota Press (1989), pp.215-224 |
13 | 2015'ten Sonra Göç ve Sinema 2016'daki AB-Türkiye anlaşması ve sonuçları Çağdaş göç sinemasında benlik temsili Gösterimler Khaled Abdulwahed, Amel Alzakout, Mor Deniz, 2020, 67' Gianfranco Rosi, Denizdeki Ateş, 2016, 114' | |
14 | Final sunumları | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Hamid Naficy, An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking, Princeton, NJ: Princeton University Press, 2001 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
50
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
23
|
23
|
Proje |
1
|
35
|
35
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
0
|
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. |
X | ||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. |
|||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır |
|||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. |
|||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. |
X | ||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. |
|||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. |
X | ||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. |
|||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. |
|||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). |
X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Zeyno Pekünlü ile “Buluntu Görüntü ile Çalışma” Atölyesi Düzenlendi
Sanatçı, yönetmen, aktivist ve akademisyen Zeyno Pekünlü CDM232: Dijital Film Stüdyosu II dersine konuk oldu.
Mezunumuz Çağıl Saydam’ın tüm ekip üyeleri CDM’den oluşan filmi SİYAD’da yarışıyor
2020 yılı mezunumuz Çağıl Saydam’ın bitirme projesi olarak çektiği 27. Adana Altın Koza Film Festivali, 13. Uluslararası Rotary Kısa Film Festivali, 41.
CDM Bölüm Söyleşisi ve Film Gösterimi: Köken Ergun
Geçtiğimiz ay, yönetmen ve video sanatçısı Köken Ergun Sinema ve Dijital Medya Bölümü'ne konuk oldu.
4. Sınıf Öğrencimiz Ecem, Altın Koza’da Animasyon kategorisinde finalist filmler arasında yer aldı
4. sınıf öğrencimiz Ecem Çörtle, üçüncü sınıfta CDM302: Film Yapımı II dersi kapsamında ürettiği, yapay zeka temelli ve bilim-kurgu temalı "The Galactic
CDM mezunumuz Eylül Berivan Kızılırmak, Köln Medya Sanatları Akademisi'ne kabul edildi
Sinema ve Dijital Medya Bölümü mezunumuz Eylül Berivan Kızılırmak, Köln Medya Sanatları Akademisi'nin yüksek lisans programına kabul edildi.
Gelenekselleşen CDM Yıl Sonu Sergisi EPI.LOG böyle geçti
İzmir Ekonomi Üniversitesi İletişim Fakültesi Sergisi “FC-EX 2023” bünyesinde gerçekleştirilen Sinema ve Dijital Medya Yıl Sonu Sergisi EPI.LOG 2023, 20 – 22
İEÜ İletişim Fakültesi Danışma Kurulu üyelerimiz 22 Haziran 2023 tarihinde Fakültemizi ve Stüdyolarımızı ziyaret etti
İEÜ İletişim Fakültesi Danışma Kurulu üyelerimiz Andreas Treske, Ayşe Matay, Barbaros Görgü, Dilek Gappi, Elif Demirci İşleğen, Emine Uysal Berger, Murat Attila,
Ataberk İFSAK 43. Ulusal Kısa Film ve Belgesel Yarışması’ndan ödülle döndü
Üçüncü sınıf öğrencimiz Ataberk Eyolcu, “Thinking Beyond” filmiyle İFSAK 43. Ulusal Kısa Film ve Belgesel Yarışması’nın deneysel kategorisinden birincilik ödülüyle döndü.