Bizi takip edin
|
EN

İLETİŞİM FAKÜLTESİ

Sinema ve Dijital Medya

CDM 445 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Çağdaş Küresel Sinema
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CDM 445
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere 21. Yüzyıl İspanyol ve Latin Amerika sineması (İspanya, Meksika, Kolombiya, Şili, Arjantin, Guatemela, Peru, Küba, Venezuela) üzerine genel bir bakış kazandırmayı amaçlar. Dersin odağı yolsuzluk, ekonomik ve toplumsal krizler, ırkçılık, sınıfçılık, cinsiyetçilik, azınlıklar, toplumda kadınların rolü, diktatörlük geçmişleri ve iç savaşlar gibi konular üzerinde olacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Filmleri belirli bir tarihsel, toplumsal ve ekonomik bağlam içinde inceleyebileceklerdir.
  • Farklı tarihsel ve coğrafi bağlamlarda göç konusunda daha geniş bir perspektife sahip olacak ve bir filmi ilgili film kuramları ile analiz edebilecektir.
  • Çağdaş dünya sinemasının çeşitli türlerini, dillerini ve film yapımcılarını tanımlayabileceklerdir.
  • Çoğu zaman kadın yönetmenleri, azınlıkları veya marjinalize edilmiş grupları dışlayan bir sinema kanonu hakkındaki kültürel sterotipleri tartışabilecektir.
  • Ortak araştırma gruplarının bir parçası olarak bir film sunumu üzerinde çalışabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, küresel göç ve sinema arasındaki ilişki açısından film teorilerine ve film tarihine bir giriş niteliğindedir. Ders, erken dönem sinemada diğer toplumları temsil etmek için kullanılan sömürgeci bakışa ve bu yaklaşımın sonraki yıllarda nasıl farklı şekiller aldığına odaklanarak başlayacaktır. Ardından, 1970'lerden sonra sürgündeki sinemacıların görsel öz temsile farklı yaklaşımlar geliştirmelerine olanak tanıyan teknolojik dönüşümlerin etkisi araştırılacaktır. Dersin bir parçası olarak, her hafta sürgündeki bir sinemacının farklı tarihsel dönemlerde ürettiği bir film analiz edilecektir. Dersin işleyişi temel iki soru üzerinden ilerleyecektir: Sürgündeki sinemacılar kendi durumlarını yansıtmak için hangi ortak temaları ve estetik tercihleri kullanıyor? Filmlerinde öz temsil meselesini nasıl ele alıyor ve günümüzün göç algısında ne tür çatlaklar yaratıyorlar?

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Ders boyunca analiz edilecek filmlere genel bir bakış Gösterim: Želimir Žilnik, Inventur, 1975 (9')
2 Ders sırasında kullanılan temel kavram ve terminolojiye giriş: Sürgün, diaspora, göç Sömürgecilik ve sömürgecilik sonrası Okuma materyalleri: 
 Edward Said, "Reflections on Exile", Reflections on Exile and other Literary and Cultural Essays içinde, Granta Books (2000) s.250-266 
 Salman Rushdie, Imaginary Homelands. Essays and Criticism 1981-1991, Granta Books (1991), s.9-21
3 İlgili teorik altyapı ile birlikte film tarihine giriş - İmparatorluk ve sömürge sineması, üçüncü sinema, kusurlu sinema 
 - Sürgün, göç, diaspora sinemaları 
 - Aksanlı sinema, ulusötesi sinema, post-kolonyal sinema, sınırların sineması 
 Gösterim: Trinh Minh-ha, Reassemblage: Ateş Işığından Ekrana, 1983, 40' Elizabeth Ezra, Terry Rowden, “General Introduction: What is Transnational Cinema?” in Idem (ed.) Transnational cinema: the Film Reader, Routledge (2006), pp.1-12 
 Hamid Naficy, “Situating Accented Cinema” in Transnational cinema: the Film Reader, cit., pp.111-129. Robert Stam, “Third World Film and Theory” and “Film and the Postcolonial” in Idem, Film Theory: An Introduction, Blackwell Publishers (2000), pp.92-101 and pp. 292-297
4 Erken dönem sinema: sömürgeci bakış ve eleştirel yaklaşımlar - Sömürgeciliğin mirası, Batılı sinemacıların "Öteki "nin ilk görsel temsilini nasıl etkiledi? - Batılı film yapımcılarının sömürgecilik karşıtı yaklaşımlar geliştirme ve deneme girişimlerinin analizi. Gösterim: Lumiere Kardeşler, Vietnemase Çocukları, 1900, 1' Jean Rouch, Moi Un Noir, 1958, 70' (grup tartışması) Nanna Verhoeff, “Deconstructing the Other” in Idem, The West in Early Cinema. After the Beginning, Amsterdam University Press (2006), pp. 55-76
5 Hollywood'daki Avrupalı göçmenler - Ernst Lubitch, Michael Curtiz, Fritz Lang, Billy Wilder sineması - Küçük Asya göçü: Elia Kazan ve filmi Amerika Amerika örneği Gösterimler Michael Curtiz, Casablanca, 1942, 102' (grup tartışması) Elia Kazan, Amerika Amerika, 1963, 174' Gene D. Phillips, “Prologue: The Promised Land: European Filmmakers in Hollywood” in Idem, Exiles in Hollywood. Major European Film Directors in America. Lehigh University Press (1998), pp.13-20 
 Pascale R. Bos, “Adopted Memory: The Holocaust, Postmemory, and Jewish Identity in America” in Marie-Aude Baronian, Stephan Besser, Yolande Jnsen (ed.) Diaspora and Memory Figures of Displacement in Contemporary Literature, Arts and Politics, Rodopi Editions (2007), pp.97-108 
 Optional reading: Sylvie Rollet, “Imaginary Lands and Figures of Exile in Elia Kazan’s America America” in Diaspora and Memory: Figures of Displacement in Contemporary Literature, Arts and Politics, cit., pp.167-174 

6 Faşizmden Kaçış: Luis Bunuel Meksika'da - Avrupa'da faşizmin iktidara gelişi ve İkinci Dünya Savaşı - Birçok Avrupalı sinema yönetmeninin Amerika'ya kaçışı - ABD'den sonra Türkiye'ye taşınmaya karar veren İspanyol yönetmen Luis Bunuel'in özel durumu Meksika Gösterimler: Luis Bunuel, Los Olvidados (diğer adıyla Unutulmuşlar), 1950, 76' Luis Bunuel, Robinson Crusoe'nun Maceraları, 1954, 89' (grup tartışması) Rebecca M. Schreiber, “Allegories of Exile, Political Refugees and Resident Imperialists” in Idem, Cold War Exiles in Mexico: U.S. Dissidents and the Culture of Critical Resistance, Minnesota Univeristy Press (2008), pp.58-100 Glauber Rocha, “Aesthetics of Hunger” in Idem, On Cinema (ed. Ismail Xavier), I.B.Tauris (2019), pp.41-45
7 Post-colonial Cinema from Africa The cases of Ousmane Sembene, Djibril Diop Mambety, Med Hondo, Souleymane Cisse, Haile Gerima 
 Collective approaches: Black Audio Film Collective and Handsworth Songs (1986) Screenings Black Audio Film Collective, Handsworth Songs, 1986, 61’ 
 Ousmane Sembene, La noire de... (aka Black girl), 1966, 55’ (group discussion Kodwo Eshun, “Afrofuturist Cineculture in an Age of Cultural Revolution” in Petrine A. Straw, Richard J. Powell, David A Bailey (ed.) Back to Black: Art, Cinema and the Racial Imaginary, New Art Gallery Press (2005), pp.154-162 
 David Murphy, “Africans Filming Africa: Questioning Theories of an Authentic African Cinema” in Elisabeth Ezra, Terry Rowden (ed.) Transnational Cinema: the Film Reader, Routledge (2006), pp.27-38 
 Optional reading: David E. James, “Political Film/Radical Cinema: From Dissent to Revolution”, in Idem, Allegories of cinema: American film in the Sixties, Princeton University Press (1989), pp.166-194 

8 Önceki dersler üzerine tartışma
9 9. Hafta: Kişisel kamera: Chantal Akerman ve Jonas Mekas 1970'lerin Öznel Sinemasında Yeni Anlatım Biçimleri Jonas Mekas sinemasında parçalı anlatıların ve ev filmleri arşiv malzemesinin kullanımı Chantel Akerman'ın "Film-Mektuplar "ında mektup anlatılarının kullanımı Gösterimler Jonas Mekas, Bir Yolculuğun Anıları, 1972, 88' Chantal Akerman, Evden Haberler, 1976, 88' (grup tartışması) David E. James, “Jonas Mekas: Filmmaker”, in Idem, Allegories of Cinema: American Film in the Sixties, Princeton University Press (1989), pp.104-118 Hamid Naficy, “Close-Up: Chantal Akerman”, in Idem, An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton University Press (2001), pp.111-114
10 Sürgündeki Filistin Sineması Diaspora ve direniş arasında sıkışmış Filistin sinemasının özel durumu Filistinli kadın yönetmenlerin durumu: Basma Alsharif, Rosalind Nashashibi, Mai Masri ve filmlerinden bazı bölümlerin analizi Gösterimler Basma Alsharif, Rosalind Nashashibi, Mai Masri'nin filmlerinden alıntılar (seçilecek) Elia Suleiman, Chronicles of Disappearance, 1996, 88' (grup tartışması) Hamid Naficy, “Close-up: Elia Suleiman” in Idem, An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking, Princeton University Press (2001), pp.116-117 Elia Suleiman, “A Cinema of Nowhere”, in Journal of Palestine Studies, Vol. 29, No. 2 (2000), pp.95-101 Colleen Jankovic, Nadia Awad, “Queer/Palestinian Cinema: a Critical Conversation on Palestinian Queer and Women’s Filmmaking”, in Camera Obscura 80, Vol. 27/2 (2012), pp.135-143
11 Paris'te Latin-Amerikan Sürgünler 1960'lı ve 1970'li yıllarda Latin Amerika'nın çeşitli ülkelerinde faşist askeri rejimler iktidara gelir. Birçok Latin Amerikalı yönetmen ülkelerinden kaçmak zorunda kalır ve Avrupa'ya, özellikle de Paris'e sığınır. Özellikle "Üçüncü Sinema" (Fernando Solanas ve Octavio Getino) ve "Kusurlu Sinema" (Julio Garcia Espinosa) olarak adlandırılan bu yönetmenler tarafından yaratılan yeni sinema dilinin analizi Gösterimler: Raul Ruiz, Sürgünlerin Diyalogları, 1975, 100'. Fernando Solanas, Tangos of Exile, 1986, 119’ (grup tartışması) Fernando Solanas and Octavio Getino, “Toward a Third Cinema”, Cinéaste Vol.4 n.3 (1970-71), pp.1-10 Jacques Ranciere, The Emancipated Spectator, Verso (2009), pp.1-24
12 Geçiş Yolculukları: Türkiye ve Avrupa arasında Batı Almanya ile 1961'de yapılan anlaşmadan sonra Türkiye'den Avrupa'ya göçün tarihi. Yeni bir sorunlu kimliğin yaratılması ve bunun sinemadaki yansımaları Gösterimler Yılmaz Güney, Şerif Gören, Yol, 1982, 124' Fatih Akın, Cennetin Kıyısında, 2007, 122' (grup tartışması) Gesa Zinn, “Souls in Transit: Exilic Journeys in Fatih Akın’s The Edge of Heaven”, in Gesa Zinn, Maureen T. Stanley (ed.), Exile through a Gendered Lens: Women’s Displacement in Recent European History, Literature, and Cinema, Palgrave Macmillan (2012), pp. 119-142 Gilles Deleuze, Cinema 2: the Time-Image, University of Minnesota Press (1989), pp.215-224
13 2015'ten Sonra Göç ve Sinema 2016'daki AB-Türkiye anlaşması ve sonuçları 
 Çağdaş göç sinemasında benlik temsili 
 Gösterimler Khaled Abdulwahed, Amel Alzakout, Mor Deniz, 2020, 67' 
 Gianfranco Rosi, Denizdeki Ateş, 2016, 114'
14 Final sunumları
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Dersin gözden geçirilmesi

 

Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

Hamid Naficy, An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking, Princeton, NJ: Princeton University Press, 2001

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
50
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
1
14
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
23
23
Proje
1
35
35
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
0
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir.

X
2

Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır.

3

Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır

4

Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir.

5

Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır.

X
6

Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder.

7

Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder.

X
8

İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar.

9

Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır.

10

Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1).

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.