
İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Sinema ve Dijital Medya
CDM 350 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Çerçeveler: Sinemada Aykırı Uygulamalar
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CDM 350
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Günümüzden ve tarihten çeşitli sanatçıların çalışmalarından örneklerle sinemadaki ana akım dışı, aykırı uygulamaları öğrencilere tanıtmak. Sınırlı imkanlarla üretilebilecek yaratıcı fikirler geliştirmenin farklı yöntemlerini sunmak. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders sinemaya ilişkin aykırı uygulamaları öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Avangart, deneysel ve buluntu-görüntü sinemanın örnekleri gösterilirken, bunlara ait teori ve pratikler de ders kapsamında tartışılacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş. Maya Deren’in ‘Meshes of the Afternoon’ (1943) isimli kısa filmi gösterilecek. | |
2 | Biçimde düşünmek I - Anlatı sinemasında ve müzik kliplerinde görsel-işitsel denemeler. A. Tarkovsky, C. Reygadas, P. Grandrieux, X. Dolan, L. Carax, M. Figgis’in filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Berger, John. Ways of Seeing (1990, Penguin)’den parçalar. |
3 | Biçimde düşünmek II - Anlatıya ilişkin denemeler, yeni hikayecilik biçimleri için arayışlar. Deniz Tortum’un ‘Zayiat’ (2013) filmi ve D. Lynch, M. Haneke, M. Frammartino, J. Rosales’in filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Barthes, Roland. Camera Lucida (1982, Hill and Wang)’dan parçalar. |
4 | Öz-kurmaca I - Kurmaca bir evrende kendini yeniden inşa etmek. Yönetmenler filmlerine ne şekilde dahil olurlar? N.B. Ceylan, W. Allen, Kim Ki Duk, J. Panahi, N. Moretti, A. Varda’nın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Meg Jensen. “How Art Constitutes the Human: Aesthetics, Empathy and the Interesting in Autofiction” in Dix, Hywel. Autofiction in English (2018, Springer International). |
5 | Öz-kurmaca II - Kendinin alegorisi. Hayali dünyalar yönetmenlerin kendi gerçeklikleriyle ne yollarla çarpışır? Ali Kemal Çınar’ın ‘Genco’ filmi gösterilecek. | Dix, Hywel. Autofiction in English (2018, Springer International)’den parçalar. |
6 | Denemeci yaklaşım - Sözlü anlatım ve monolog. Güncel denemeci sinemanın görsel ve anlatısal stratejileri. J-L. Godard, C. Marker, G. Debord’un filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Timothy Corrigan “Essayism and Contemporary Film Narrative” in Papazian, Elizabeth; Eades, Caroline. The Essay Film: Dialogue, Politics, Utopia (2016, Wallflower Press) |
7 | Uzamsal sinema - Mekanların hikayesini nasıl anlatabiliriz? G. Rosi, F. Wiseman, ve D. Tortum’un filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Ödev ve final projesi konularınızı seçin. |
8 | Eyleyen belgesel I - Kaybolmakta olanı kayıt altına almak. Belgesel film üretiminde yaratıcı yaklaşımlar ve görsel stratejiler. D. Vertov, J. Oppenheimer, A. Weerasethakul, M. Glawogger and W. Herzog’un filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Wilma de Jong; Erik Knudsen; Jerry Rothwell. “Life does not tell stories: structuring devices in documentary filmmaking” in Creative Documentary - Theory and Practice, (2013, Routledge) |
9 | Eyleyen belgesel II - Görüntünün direnci. Belgesel film üretiminde yaratıcı yaklaşımlar ve güncel anlatısal stratejiler. Shevaun Mizrahi’nin ‘Distant Constellation’ filmi ve P. Costa’nın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek.. | |
10 | Konuşan kafalar I - Kelimeler mi, gerçek mi? Röportajları kullanmanın yaratıcı yolları. J. Rouch, L. Malle, K. Kieslowski’nin filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Therese Davis “Reading the Face” in The Face on the Screen - Death, Recognition and Spectatorship (2004, Intellect Books) |
11 | Konuşan kafalar II - Kelimeler mi, kurgu mu? Kurmaca anlatı sinemasında röportaj kullanımları. Ümit Ünal’ın ‘9’ filmi ve A. Kiarostami, A. Yılmaz’ın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | Therese Davis. The Face on the Screen - Death, Recognition and Spectatorship (2004, Intellect Books)’dan parçalar |
12 | Queer anlatılar için queer biçimler. Excerpts from the films of E Williams, D. Jarman’ın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | B. Ruby Rich “New Queer Cinema” Village Voice, 1992 |
13 | Buluntu film ve arşivin gücü. M. Arnold, J. M. Salles, S. de Sousa Dias’ın filmlerinden örnek parçalar gösterilecek. | |
14 | Öğrencilerin işlerinin gösterilmesi ve değerlendirilmesi. | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final projelerinin değerlendirilmesi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Barthes, Roland. Camera Lucida (1982, Hill and Wang) / Berger, John. Ways of Seeing (1990, Penguin) / Sontag, Susan. Regarding The Pain of Others (2004, Penguin) / Debord, Guy. The Society of the Spectacle (1995, Zone Books) / Ranciere, Jacques. Emancipated Spectator (2009, Verso) / Ranciere, Jacques. The Intervals of Cinema (2014, Verso) / Papazian, Elizabeth; Eades, Caroline. The Essay Film: Dialogue, Politics, Utopia (2016, Wallflower Press) |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
50
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
30
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. |
X | ||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. |
X | ||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır |
X | ||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. |
X | ||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. |
X | ||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. |
X | ||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. |
X | ||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. |
X | ||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. |
X | ||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

CDM, Dina Iordanova’yı konuk etti
Prof. Dina Iordanova, 5 Ocak 2023 Perşembe günü İzmir Ekonomi Üniversitesi D002 nolu derslikte, Olympics of Film: Dynamics of international film competitions

Öğretim Görevlimiz Hazal Bayar ve Mezunumuz Çağıl Saydam’ın Filmi Uluslararası Festivallerde
Sinema ve Dijital Medya Bölümü Öğr. Görevlisi Dr. Hazal Bayar ve Sinema ve Dijital Medya Bölümü mezunu Çağıl Saydam’ın filmi Her Şey

CDM, 2022'de de Ayvalık Uluslararası Film Festivali'ndeydi
Geçtiğimiz yıllarda Ayvalık Film Festivali'ne katkı sağlayan ve işbirliği içinde bulunan Sinema ve Dijital Medya Bölümü, bu yıl da hem akademisyenleri hem öğrencileri ile

EPI.LOG 2022, 22 - 24 Haziran tarihleri arasında gerçekleştirildi
Sinema ve Dijital Medya bölümü üçüncü, dördüncü sınıf öğrencilerinin ve mezunlarının çalışmalarının sergilendiği gelenekselleşen yıl sonu sergisi "EPI.LOG", 22-24 Haziran 2022 tarihleri arasında İzmir Ekonomi

Sinema ve Dijital Medya İLEDAK değerlendirmesi sonucu 5 yıl süreyle akredite edildi
Yükseköğretim Kalite Kurulu’nun verdiği "Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi" sahibi olan İletişim Araştırmaları Derneği'ne (İLAD) başvuran bölümümüz, İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu'nun (İLEDAK)

Sinema ve Dijital Medya Bölümü Öğr. Üyesi Ahmet Gürata, yeniden-çevrim filmler festivali Remakesploitation’a katıldı
9-10 Nisan tarihlerinde Londra, The Cinema Museum’da gerçekleşen festivalde, Gürata’nın yeniden-çevrim filmleri konu alan Imitation of Life kitabıyla ilgili bir söyleşi düzenlendi.

CDM'den Dillard Üniversitesi ile İş Birliği
Sinema ve Dijital Medya Bölümü, Breaking Bread Media ve Amerika Birleşik Devletleri Dışişleri Bakanlığı tarafından desteklenen projeye ortak oldu.

Jelly’nin büyük başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sinema ve Dijital Medya Bölümü mezunu Toygun Çetin, bunalıma giren bir gencin, yapay zekayla geliştirilen dijital arkadaş yardımıyla