İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Sinema ve Dijital Medya
CDM 312 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Film Semineri IV: Çağdaş Medya Sanatları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CDM 312
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, çağdaş sanatçıların geleneksel sinema salonlarının ötesinde belgesel formlarını nasıl kullandıklarına dair bir bakış kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, çağdaş sanat ve belgesel pratiklerinin kesiştiği noktalar hakkında fikir sahibi olacak ve bunların sanatçıları, kurumları ve daha geniş sanat dünyasını çevreleyen kültürel politikalar üzerindeki etkilerini inceleyeceklerdir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Film seminerleri serisinin dördüncü bölümü olan bu ders, film kültürünün oluşmasında önemli olan ve her yerde kolayca bulunamayan filmlerin sunum ve gösteriminden oluşmaktadır. Bu derste, çağdaş sanatın film tarihi ile kesişimi ve belgesel film yapımının diyalektik doğası incelenmektedir. Çağdaş sanatçıların, modernist avangart ilkeler, görsel etnografi, antropoloji, sosyal bağlantılı sanat ve Hito Steyerl'in kuramlaştırdığı 'zayıf imge' gibi kavramların yanı sıra belgesel formları nasıl kullandıkları incelenecektir. Ek olarak, post-hümanizm, otomatikleştirilmiş anlatı ve 'operasyonel' imaj temalarını da araştırılacaktır.Ders boyunca Türkiye'den örnekler analiz edilecek ve çeşitli sanatçıların bakış açıları derinlemesine incelenecektir. Her hafta, ortak araştırma gruplarının sunumlarıyla tamamlanan bakış açıları da tartışılacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Çağdaş sanat nedir? Çağdaş sanatta görsel temsil biçimleri Adrian Paci, Centro di permanenza temporanea, 2007, 5'30" | Agamben, G. (2009). What is Contemporary? In What is Apparatus and Other Essays (pp. 39-54). Stanford, California: Stanford University Press. Nancy, J.-L. (2010). Art Today. Journal of Visual Culture, 9(1), 91-99. |
3 | Çağdaş sanatta "belgeselcilik", arşiv ve diyalektik imge. Ariella-Aisha Azoulay , Undocumented: Unlearning Imprerial Plunder, 2019, 35' Anri Sala, Intervista, 1998, 27' | Berrebi, S. (2007). Documentary and the dialectical document in contemporary art. In M. Schavemaker & M. Rakier (Eds.), Right about now: Art and theory since the 1990s (pp. 109–115). Amsterdam: Valiz. Lugon, O. (2008). "Documentary": Authority and Ambiguities. In Maria Lind, Hito Steyerl (Eds.), The Green Room: Reconsidering the Documentary and Contemporary Art, pp. 28-38. Bard College. Center for Curatorial Studies. Sternberg Press. |
4 | Belgesel ve modernist avangard. Andy Warhol, Bruce Nauman, Nam June Paik, Black Audio Film Collective, Isaac Julien, Pipilotti Rist | Nichols, B. "Documentary Film and the Modernist Avant-Garde." Critical Inquiry 27, no. 4 (Summer 2001): 580-610. Optional reading Le Roy, F., & Vanderbeeken, R. (2018). The Documentary Real: Thinking Documentary Aesthetics. 23, 197–205. https://doi.org/10.1007/s10699-016-9513-8 |
5 | Etnografi ve sanat. Gösterim: Trinh Minh-ha, Reassemblage: from the Firelight to the Screen, 1983, 40' | Foster, H. (1996). The Artist as Ethnographer. In Return of the Real: Art and Theory at the End of the Century (1st ed., pp. 171-205). Cambridge, London: MIT Press. Optional reading Benjamin, W. (2008). The Artist as Producer. In M. W. Jennings, B. Doherty, & T. Y. Levin (Eds.), The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility, and Other Writings on Media (pp. 82-95). Harvard University Press. |
6 | Socially engaged art. Chantal Akerman, From the Other Side, 2002, 99’ Francis Alys, Green Line, 2004, 18’ Richard Mosse , Incoming, 2014-2017, 52’ | Bishop, C. (2006). The Social Turn: Collaboration and its Discontents. Artforum, 44(6), 178-185. Persinger, C.(2001). What Is Socially Engaged Art History? In C. Persinger, A. Rejaie, Socially Engaged Art History and Beyond (pp. 52-91). Palgrave Macmillan. Optional reading: Bourriaud, N. (2007). Art of the 1990s. In M. Schavemaker & M. Rakier (Eds.), Right about Now: Art and Theory since the 1990s (pp. 48-58). Amsterdam: Valiz |
7 | Makine Görüsü ve Vertov'un Kino-Göz'ü. Dziga Vertov'dan gösterimler: Kino Pravda serisinden alıntılar Film Kamerası Olan Adam | Tomas, D. (2013). Manufacturing Vision and the Posthuman Circa 1929: Kino-Eye, The Man with a Movie Camera, and the Perceptual Reconstruction of Social Identity in Vertov, Snow, Farocki. (pp.15-75). New York, NY: Bloomsbury. |
8 | Önceki derslere ilişkin tartışma | |
9 | Michel Snow. Gösterim: La Région Centrale, 1971, 180’ | Tomas, D. (2013). A Comparative Schematic Analysis of the Automated Narrative and its Mechanical Logic in Vertov’s The Man with a Movie Camera (1929) and Michael Snow’s De La (1969–72) in Vertov, Snow, Farocki. (pp.201-217).New York, NY: Bloomsbury. |
10 | Harun Farocki I. Workers Leaving the Factory, 2006, 42’ | Farocki, H. (2001). Workers Leaving the Factory. In S. Gaensheimer, N. Schafhausen, N. Schafhausen, F. Kunstverein(Eds.), Imprint Writings (pp. 230-248). Lukas & Sternberg, New York Pantenburg, V. (2001)Visibilities. Harun Farocki between Image and Text. In S. Gaensheimer, N. Schafhausen, N. Schafhausen, F. Kunstverein(Eds.), Imprint Writings (pp.12-42). Lukas & Sternberg, New York |
11 | Harun Farocki II. Gösterim: Eye/Machine trilogy (2001–3) Counter-Music (2004) | Tomas, D. (2013). A Posthuman Future in the Age of the Algorithm: Harun Farocki’s Documentation of the Operational Image and its Culture of Surveillance in Vertov, Snow, Farocki. (pp.219-255).New York, NY: Bloomsbury |
12 | Hito Steyerl and Zayıf İmge. Gösterim: How Not To Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File, 2013, 14’ | Steyerl, H. (2009). In Defense of the Poor Image. e-flux journal, 10. |
13 | Angela Melitipoulos and Ursula Biemann. Gösterim: Angela Melitopoulos, Passing Drama, 1999, 66’ Ursula Biemann, Black Sea Files, 2005, 43’ | Guerra, C. (2008). Negatives of Europe-Video Essays and Collective Pedagogies In Maria Lind, Hito Steyerl (Eds.), The Green Room: Reconsidering the Documentary and Contemporary Art, pp. 144-166. Bard College. Center for Curatorial Studies. Sternberg Press. |
14 | Türkiye örneği. Nil Yalter, Gülsün Karaustafa, Kutluğ Ataman, Artıkişler Video Kolektifi | Güngör, Ayşe (2022). Anthoropological Practices of Contemporary Artists from Turkey in Transnational Territories, (pp.123-126) Transcript |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Maria Lind, Hito Steyerl (2008). The Greenroom: Reconsidering the Document and Contemporary Art #1, Bard College. Center for Curatorial Studies. Sternberg Press. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
50
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
29
|
29
|
Proje |
1
|
29
|
29
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
29
|
0
|
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. |
X | ||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. |
|||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır |
|||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. |
|||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. |
|||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. |
|||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. |
X | ||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. |
|||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. |
|||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Zeyno Pekünlü ile “Buluntu Görüntü ile Çalışma” Atölyesi Düzenlendi
Sanatçı, yönetmen, aktivist ve akademisyen Zeyno Pekünlü CDM232: Dijital Film Stüdyosu II dersine konuk oldu.
Mezunumuz Çağıl Saydam’ın tüm ekip üyeleri CDM’den oluşan filmi SİYAD’da yarışıyor
2020 yılı mezunumuz Çağıl Saydam’ın bitirme projesi olarak çektiği 27. Adana Altın Koza Film Festivali, 13. Uluslararası Rotary Kısa Film Festivali, 41.
CDM Bölüm Söyleşisi ve Film Gösterimi: Köken Ergun
Geçtiğimiz ay, yönetmen ve video sanatçısı Köken Ergun Sinema ve Dijital Medya Bölümü'ne konuk oldu.
4. Sınıf Öğrencimiz Ecem, Altın Koza’da Animasyon kategorisinde finalist filmler arasında yer aldı
4. sınıf öğrencimiz Ecem Çörtle, üçüncü sınıfta CDM302: Film Yapımı II dersi kapsamında ürettiği, yapay zeka temelli ve bilim-kurgu temalı "The Galactic
CDM mezunumuz Eylül Berivan Kızılırmak, Köln Medya Sanatları Akademisi'ne kabul edildi
Sinema ve Dijital Medya Bölümü mezunumuz Eylül Berivan Kızılırmak, Köln Medya Sanatları Akademisi'nin yüksek lisans programına kabul edildi.
Gelenekselleşen CDM Yıl Sonu Sergisi EPI.LOG böyle geçti
İzmir Ekonomi Üniversitesi İletişim Fakültesi Sergisi “FC-EX 2023” bünyesinde gerçekleştirilen Sinema ve Dijital Medya Yıl Sonu Sergisi EPI.LOG 2023, 20 – 22
İEÜ İletişim Fakültesi Danışma Kurulu üyelerimiz 22 Haziran 2023 tarihinde Fakültemizi ve Stüdyolarımızı ziyaret etti
İEÜ İletişim Fakültesi Danışma Kurulu üyelerimiz Andreas Treske, Ayşe Matay, Barbaros Görgü, Dilek Gappi, Elif Demirci İşleğen, Emine Uysal Berger, Murat Attila,
Ataberk İFSAK 43. Ulusal Kısa Film ve Belgesel Yarışması’ndan ödülle döndü
Üçüncü sınıf öğrencimiz Ataberk Eyolcu, “Thinking Beyond” filmiyle İFSAK 43. Ulusal Kısa Film ve Belgesel Yarışması’nın deneysel kategorisinden birincilik ödülüyle döndü.