
İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Sinema ve Dijital Medya
CDM 216 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Belgesel Sinema Tarihi ve Kuramı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CDM 216
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bir dizi soru çerçevesinde belgesel film türünü incelemektir: Bu türü veya tarzı ne belirler? Belgesel hakikati yansıttığını ne kadar iddia edebilir? Ders, belgesel sinemaya bu soruların ışığında, tarihi, siyasi ve estetik bağlamlarla ilişkili bir biçimde yaklaşır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu dersin kapsamı, belgesel külliyatını içerir: tarihsel olarak önemli filmler ve yerleşik söylemler ile belgeselin son zamanlarda popüler bir eğlenme tarzı ve söylem mekanizması olarak yeniden canlanması incelenecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Belgesele Giriş | Bill Nichols, “Introduction” and “Chapter 1: How can we Define Documentary Film?” Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). pp. xi – xviii, 1-28. |
2 | Belgesel Nasıl Var Oldu? Film Gösterimi: Nanook of the North, 1922, Robert Flaherty, 79 min ve Grass & A Propos de Nice gibi farklı erken dönem belgesellerden bölümler. | Bill Nichols, “Chapter 5: How Did Documentary Filmmaking Get Started?” Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). pp. 89-103. |
3 | Belgeselde Sosyal Konular Film Gösterimi: Ekümenopolis, 2011, Imre Azem, 88 min | Bill Nichols, “Chapter 8: How Have Documentaries Addressed Social and Political Issues?” & “Chapter 4: What Makes Documentaries Engaging and Persuasive?” Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). pp. 159-193. |
4 | Belgeselde Etik ve Hakikat Film Gösterimi: Searching for Sugarman, 2012, Malik Bandjelloul, 86 min | Bill Nichols, “Chapter 2: Why Are Ethical Issues Central to Documentary Filmmaking?” Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). pp. 29-47. |
5 | Propaganda Olarak Belgesel Film Gösterimi: Triumph of the Will, 1934, 120 min. & Olympia, 111 min, 1938, Leni Riefenstahl Why We Fight, 1942 Frank Capra | Sontag, S. (1975). “Fascinating Fascism”, New York Review of Books, 6 February 1975, 73-105. |
6 | Belgesel Biçimleri: Şiirsel Belgesel Film Gösterimi: Koyaanisgatsi, 1982, Godfrey Reggio, 87 min. | Bill Nichols, “Chapter 6: How Can we Differentiate Among Documentary models and modes? What are the poetic, expository and reflexive modes?” Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). pp. 142 – 166. |
7 | Belgesel Biçimleri: Bilgilendirici Belgesel Film Gösterimi: Man on Wire, 2008, James Marsh, 94 min. | Bill Nichols, “Chapter 6: How Can we Differentiate Among Documentary models and modes? What are the poetic, expository and reflexive modes?” Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). pp. 167 – 172. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Belgesel Biçimleri: Gözlemsel Belgesel Film Gösterimi: İki Dil Bir Bavul, Orhan Eskiköy ve Özgür Doğan, 2008, 81 min, Bob Dylan: Don’t Look Back, 1967, D.A. Pennebaker, 96 min | Bill Nichols, “Chapter 7: How Can We Describe the Observational, Participatory, Reflexive, and Performative Modes of Documentary Film?” Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). pp. 172 – 179. |
10 | Belgesel Biçimleri: Katılımcı Belgesel Film Gösterimi: Grizzly Man, 2005, Werner Herzog, 104 min. | Bill Nichols, Chapter 7, 179-194. |
11 | Belgesel Biçimleri: Dönüşümsel Belgesel Film Gösterimi: Stories We Tell, 2012, Sarah Polley. 108 min. | Bill Nichols, Chapter 7, 194-199. |
12 | Politik Meseleler The Act of Killing, 2012, Joshua Oppenheimer. 1 hr 57 mins. | Bill Nichols, Chapter 7 continued, pages 159-172, 199 – 212. |
13 | Sahte Belgesel (Mockumentary) Film Gösterimi: Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan, 2006, Larry Charles, 86 min. | Torchin, Leshu. “Cultural Learnings of Borat make for Benefit Glorious Study of Documentary”. In Barry Keith Grant & Jeannette Sloniowski (Eds) Documenting the Documentary: Close Readings of Documentary Film and Video, New and Expanded Edition. Detroit: Wayne State University Press, 2014. pp. 522-542. |
14 | Belgeselin Geleceği Film Gösterimi: Tower, 2016 Keith Maitland, 98 min. | Brody, Richard, “A Hitchcockian Re-Creation of the First Modern Mass Shooting”, The New Yorker, Oct 14, 2016. |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Bill Nichols, Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2017 (3rd Edition). 978-0253026859 Torchin, Leshu. “Cultural Learnings of Borat make for Benefit Glorious Study of Documentary”. Documenting the Documentary: Close Readings of Documentary Film and Video, New and Expanded Edition. Detroit: Wayne State University Press, 2014. 0814326390 Brody, Richard, “A Hitchcockian Re-Creation of the First Modern Mass Shooting”, The New Yorker, Oct 14, 2016. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Geoffrey Nowell-Smith, The Oxford History of World Cinema. Oxford University Press, 1996. 978-0198742425 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
40
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
50
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
22
|
22
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
22
|
22
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. |
X | ||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. |
|||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır |
|||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. |
|||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. |
|||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. |
X | ||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. |
|||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. |
X | ||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. |
|||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). |
X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

CDM, Dina Iordanova’yı konuk etti
Prof. Dina Iordanova, 5 Ocak 2023 Perşembe günü İzmir Ekonomi Üniversitesi D002 nolu derslikte, Olympics of Film: Dynamics of international film competitions

Öğretim Görevlimiz Hazal Bayar ve Mezunumuz Çağıl Saydam’ın Filmi Uluslararası Festivallerde
Sinema ve Dijital Medya Bölümü Öğr. Görevlisi Dr. Hazal Bayar ve Sinema ve Dijital Medya Bölümü mezunu Çağıl Saydam’ın filmi Her Şey

CDM, 2022'de de Ayvalık Uluslararası Film Festivali'ndeydi
Geçtiğimiz yıllarda Ayvalık Film Festivali'ne katkı sağlayan ve işbirliği içinde bulunan Sinema ve Dijital Medya Bölümü, bu yıl da hem akademisyenleri hem öğrencileri ile

EPI.LOG 2022, 22 - 24 Haziran tarihleri arasında gerçekleştirildi
Sinema ve Dijital Medya bölümü üçüncü, dördüncü sınıf öğrencilerinin ve mezunlarının çalışmalarının sergilendiği gelenekselleşen yıl sonu sergisi "EPI.LOG", 22-24 Haziran 2022 tarihleri arasında İzmir Ekonomi

Sinema ve Dijital Medya İLEDAK değerlendirmesi sonucu 5 yıl süreyle akredite edildi
Yükseköğretim Kalite Kurulu’nun verdiği "Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi" sahibi olan İletişim Araştırmaları Derneği'ne (İLAD) başvuran bölümümüz, İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu'nun (İLEDAK)

Sinema ve Dijital Medya Bölümü Öğr. Üyesi Ahmet Gürata, yeniden-çevrim filmler festivali Remakesploitation’a katıldı
9-10 Nisan tarihlerinde Londra, The Cinema Museum’da gerçekleşen festivalde, Gürata’nın yeniden-çevrim filmleri konu alan Imitation of Life kitabıyla ilgili bir söyleşi düzenlendi.

CDM'den Dillard Üniversitesi ile İş Birliği
Sinema ve Dijital Medya Bölümü, Breaking Bread Media ve Amerika Birleşik Devletleri Dışişleri Bakanlığı tarafından desteklenen projeye ortak oldu.

Jelly’nin büyük başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sinema ve Dijital Medya Bölümü mezunu Toygun Çetin, bunalıma giren bir gencin, yapay zekayla geliştirilen dijital arkadaş yardımıyla