Bizi takip edin
|
EN

İLETİŞİM FAKÜLTESİ

Sinema ve Dijital Medya

CDM 215 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Türkiye’de Çağdaş Sinema
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CDM 215
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Gösteri
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste, 1990 sonrası dönemde Türkiye’de yerli sinemaya bir sanat formu ve popüler kültür endüstrisi olarak giriş yapılması amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yeşilçam endüstrisinden Yeni Türk Sinemasına geçişin tarihsel arka planını tanımlayabilecektir
  • Türkiye’de çağdaş sinemaya ilişkin temel sanatsal ve endüstriyel sorunları tartışabilecektir.
  • Türkiye’de çağdaş sinemaya ilişkin bilgisini kullanarak, yeni üretilen filmleri analiz edebilecektir
  • Türkiye’de çağdaş sinemaya ilişkin temel sanatsal ve endüstriyel sorunları tartışabilecektir
  • Türkiye’den bir çağdaş filmi, sanatsal, politik ve sosyal bağlam içinde tartışabilecektir
Ders Tanımı Bu derste, Türkiye’de çağdaş sinemanın ortaya çıkış, dönüşüm ve güncel durumuna odaklanılacaktır. Derslerde, politik sinema, kimlik sorunları, yakın tarih, tasavvuf, kadınlar ve toplumsal cinsiyet, kentleşme, ulus-aşırılaşma ve kısa filmcilik gibi konular ele alınacak.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Tarihe yeniden bakış: 1990'lara kadar Türkiye'de film endüstrisi Savaş Arslan, “Introduction” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011, pp. 1-22.
3 1990'larda yeni film endüstrisinin ortaya çıkışı Şerif Gören, Amerikalı (1993) Yavuz Turgul, Eşkiya (1996)
4 Yeni Türk sinemasının doğuşu Laurence Raw, “Çağan Irmak: Yeşilçam Revisited,” same author Six Turkish Filmmakers, Madison, Wisconsin: University of Wisconsin Press, 2017, pp. 89-112. Nuri Bilge Ceylan, Mayıs Sıkıntısı (1999) Zeki Demirkubuz, Üçüncü Sayfa (1999)
5 Bellek, nostalji ve tarihin yeniden inşası Asuman Suner. “Popular Nostalgia Films,” in New Turkish Cinema: Belonging, Identity and Memory. 2009, 25-50. Çağan Irmak, Babam ve Oğlum (2005) Özcan Alper, Sonbahar (2008)
6 Kadınların sessizliği Eylem Atakav, “Women and New Turkish Cinema,” in Women and Turkish Cinema: Gender Politics, Cultural Identity and Representation (Routledge 2013), 108-115. Özlem Güçlü, “Silent Representations of Women in the New Cinema of Turkey,” sinecine 1:2, 2010, 71-85. Pelin Esmer, Gözetleme Kulesi (2012) Yeşim Ustaoğlu, Tereddüt (2016)
7 Ödev haftası Sınıf içi ödev
8 Politik sinema Handan İpekçi, Büyük Adam Küçük Aşk (2001) Emin Alper, Kurak Günler (2021)
9 Sinemada kent bağlamı Emre Yeksan, Körfez (2017) Aslı Özge, Köprüdekiler (2010) On the Golf with Emre Yeksan (video discussion) https://www.youtube.com/watch?v=j3rkU53ERl4
10 Popüler tür sineması ve gişe filmleri Mert Örsler & Colleen Kennedy-Karpat (2020) “Cem Yılmaz and Genre Parody in Turkish National Cinema,” Journal of Popular Film and Television, 48:1, 38-48. Togan Gökbakar, Recep İvedik 5 (2017) Cem Yılmaz, Arif V 216 (2018).
11 Belgesel Bir belgesel seçin.
12 Kısa film Bir kısa film seçin.
13 Yeni nesil film yapımcılığı VR, deneysel, yapay zeka ve 360 derece filmler seçin.
14 Ödevlerin değerlendirilmesi
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi

 

Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

Gönül Dönmez-Colin (2014) The Routledge Dictionary of Turkish Cinema. Routledge

Eylem Atakav (ed., 2013), Directory of World Cinema: Turkey, Intellect Books.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
25
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
1
40
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
8
8
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
6
6
Proje
1
16
16
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir.

X
2

Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır.

3

Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır

4

Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir.

5

Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır.

X
6

Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder.

7

Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder.

X
8

İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar.

9

Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır.

X
10

Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.