GEET 312 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Kadın Hakları Hareketinin Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEET 312
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders kadın hakları hareketinin tarihini inceler ve 20. ve 21. yüzyıllarda kadınların hakları mücadelesini analiz eder. Kadın hakları hareketinin nasıl başladığı, evrimleştiği ve farklı kadın grupları arasındaki bölündüğünü anlamak için tarihsel bir analiz kullanılacaktır. Türkiye'de kadın hakları hareketinin tarihi üzerine özel bir vurgu yapılacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Feminizmin birinci, ikinci ve üçüncü dalgalarını karşılaştırabilecektir
  • Feminizmin farklı dalgalarını tanımlayan önemli olayları ve düşünürleri tanımlayabilecektir.
  • Toplumsal cinsiyet ve devlet arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir
  • Kadın hakları hareketlerinin ABD, Birleşik Krallık ve Türkiye gibi farklı ülkelerdeki hallerini karşılaştırabilecektir
  • Halen kadın hakları hareketi içindeki tartışma konularını belirleyecektir
  • Türkiye'de kadın hakları hareketinin tarihini analiz edebilecektir
Ders Tanımı Bu ders, 20. ve 21. yüzyılın kadın hakları hareketlerini farklı feminizm dalgalarını karşılaştırarak anlatmayı amaçlamaktadır. Birleşmiş Milletler başta olmak üzere uluslararası örgütlerin katkısı daha ayrıntılı bir şekilde ele alınacak ve Türkiye'de kadın hakları hareketine özel bir vurgu yapılacaktır.

 



Ders Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Bell hooks,Feminism is for Everybody, Pluto Press 2000 (Ch. 1 Feminist Politics, p. 1-7)
2 Erken Dönem Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, p. 3-15
3 Birinci Dalga Feminizme Giriş Mary Wollestonecraft, A Vindication of the Rights of Women Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on John Stuart Mill, p. 73-85 Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, p. 16-28
4 Birinci Dalga Feminizm ve Seçme ve Seçilme Hakkı Hareketi First Wave Feminism and the Suffrage Movement Finnegan, Margaret. 1999. Selling Suffrage. New York, NY: Columbia University Press. Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Susan B. Anthony, p. 85-92 Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Emma Golman, p. 168-175 Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Emmeline Pankhurst, p. 192-199
5 Film Gösterimi: Demir Çeneli Melekler
6 Birinci Dalga Uluslararası Kadın Hareketi ve Savaş Karşıtı Hareket Rupp, Leila. 1997. Worlds of Women. Princeton, NJ: Princeton University Press. Cythia Cockburn, From Where We Stand, Zed Books, 2007
7 Film Gösterimi: Suffragette
8 İkinci Dalga Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Chapter 3, p. 29-42 Simone de Beauvoir, The Second Sex, Vintage Books, 1989 Betty Friedan, The Feminine Mystique (50th Anniversary Edition), W.W. Norton, 2015
9 Arasınav
10 Üçüncü Dalga Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Chapter 4, p. 43-54 Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Rebecca Walker, p. 397-402 Astrid Henry, Not My Mother’s Sister Gillis et al, Third Wave Feminism, A Critical Exploration, Indiana University Press, 2004
11 Birleşmiş Milletler Kadın Konferansları Meyer and Prugl
12 Toplumsal Cinsiyet ve Devlet Meyer and Prugl, Chp. 1, Lorber, Judith. Paradoxes of Gender, New Haven: Yale University Press, 1994.
13 Dördüncü Dalga Feminizm? / Feminizmde Güncel Konular Kira Cochrane, All the Rebel Women: The Rise of the Fourth Wave of Feminism
14 Gelişmekte Olan Dünyada Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Chapter 6, p. 66-79
15 Türkiye’de Kadın Hareketinin Tarihi Serpil Çakır, Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, 2010 Serpil Sancar, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, (4. Baskı), 2017
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Dersin Kitabı

Enloe, Cynthia. Bananas, Beaches and Bases, University of California Press

De Beauvoir, SimoneThe Second Sex, Vintage Books

Lorber, Judith.  Paradoxes of Gender, New Haven: Yale University Press, 1994.

Meyer, Mary K. And Elisabeth Prugl.  Gender Politics in Global Governance, New York: Rowman and Littleford Publishers, 1999. 

Corrin, Chris.  Feminist Perspectives on Politics, London: Pearson Prentice Hall, 1999.  

Freedman, Estelle, ed., The Essential Feminist Reader, New York: Modern Library Classics Edition, 2007

Gamble, Sarah, ed., The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, London: Routledge, 2001

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
16
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
23
Final / Sözlü Sınav
1
30
    Toplam
165

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Dijital medya ve sinema alanında eleştirel düşünebilme alışkanlığını geliştirmek
2 Sinema ve dijital medyanı temelini oluşturan teori, kavram ve fikirleri anlayabilmek ve tartışabilmek.
3 Sinema ve dijital medya alanındaki pratikleri yaratıcı bir süreç ve/veya bir iş süreci olarak anlamak ve bu süreçlere kültürel ve tarihsel perspektiflerden bakabilmek
4 Sinema ve dijital medyanın çok-disiplinli ve disiplinlerarası yapısı hakkında farkındalık kazanmak ve böylece çeşitli alanlarda iletişim kurabilen ve haraket eden dinamik, esnek profesyonel karakter geliştirmek.
5 Pratiğin kuramı ve kuramın pratiğinin biraradalığını esas alan bir anlayış geliştirmek.
6 İş etiğinin ve profesyonel etiğin normlarını gözetmek.
7 Kendini disipline etme, eleştirme ve yönetme becerilerini edinerek bireysel olarak ve bir takım içinde çalışabilmek.
8 Sinema ve dijital medya alanına ilişkin teknik ekipmanları ve bilgisayar yazılımlarını kullanabilecek temel bilgiye ve ileri düzey bilgisayar ve bilgi teknolojileri becerilerine sahip olmak.
9 Bir yabancı dili kullanarak sinema ve dijital medya alanındaki yeni teknolojiler, yeni yapım yöntemleri ve yeni medya endüstrileri ve yeni teoriler ile ilgili gelişmeleri izleyebilmek ve uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
10 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek.
11 Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirmek ve kullanabilmek.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest