Dersin Adı
|
Osmanlı Döneminden Modern Türkiye'ye Güzel Sanatlar
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
GEAR 220
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar)
|
Yok
|
Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Türü
|
Servis Dersi
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
- |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
Tartışma Olgu / Vaka çalışması Soru & Cevap Anlatım / Sunum
|
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk günlerinden günümüze Türk görsel Kültür tarihini ortaya koymak; öğrencileri bu tarihin en önemli kavramları, objeleri ve figürleri ile tanıştırmak; Türk kültürü çalışmasına eleştirel bir yaklaşım sunmaktır. |
Öğrenme Çıktıları
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- Türkiye'nin görsel kültürünü tanıyabilecektir.
- tarihi eserde, özellikle tarihsel kanıt ve anlamın kompleks katları ile ilişkili fikirleri geliştirebilecektir.
- kendi fikirlerini daha geniş bölgesel ve uluslararası bağlamla birlikte tarihsel Türk kültürel hareketlerle ilişkilendirerek geliştirebilecektir.
- Türk kültürüne katkısı olan önemli figürleri tanıyabilecektir
- Türkiye'nin kültürel mirasına katılan çağdaş döneme girenler dahil olmak üzere, önemli sanat eserleri ve sanat akımlarını değerlendirebilecektir
|
Ders Tanımı
|
Bu ders, türk kültürünün üç safhasına odaklanacaktır.
Pers, Selçuk ve Bizans gibi çeşitli kültürlerden etkilenmeleri gösteren başlangıç döneminden imparatorluğun dağılmasına kadar uzanan Osmanlı dönemi sanatı, geç dönem saray merkezli sanatı da içerecektir.
Modernist dönem –Türk izlenimci hareketinin gelişmesinden başlayan, cumhuriyet dönemi boyunca devam eden ve 60’lar ve 70’lerin geç formalizmine kadar uzanan 19. ve 20. Yüzyılların uluslarası üslubunun etkisini sorgulayacaktır.
Türkiye’de konsept sanatını, çağdaş sanat kurumlarının gelişimini ve temel çağdaş konuların Türkiye’de bugünkü sanat pratiklerini etkileyen biçimini sorgulayacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Derse giriş. |
|
2 |
Ders 1. Orta Asya'da erken dönem Türk sanatının incelenmesi. Rum Selçukluları. Osmanlı kültürünün altın çağı Mimar Sinan. İznik seramikleri. |
Ottoman Civilization 2. Edited by Halil Inalcik and Günsel Renda. Turks 600-1600. The book of the Exhibition The Royal Academy of Arts London 2008 ISBN: 978-903973-56-1 |
3 |
Ders 2. Avrupa etkilerinin benimsenmesi. Lale Devri ve Osmanlı baroğu. |
The City's Pleasures: Istanbul in the 18th Century. Shirine Hamadeh. University of Washington Press. 2009 ISBN: 9780295986678 0295986670 |
4 |
Ders 3. Avrupa ‘Beaux art’ kültürüne entegrasyon. Türk oryantalizmi. Türk Yeni Sanat Akımı. 19. Yüzyılda geleneksel sanat okulları ve müzelerin gelişimi. |
|
5 |
Ders 4: Türkiye’de Modernist Kültürün İlk Kıvılcımları. Türk Empresyonistleri ve Avrupa Akımlarıyla Bağlantıları. Erken Cumhuriyet Dönemi ve Osmanlı Geçmişiyle Kültürel İlişkisi. Yeni Bir Yön Belirleme. |
TESLİM: 1 ADET FİLM / BELGESEL İNCELEMESİ (KISA SINAV) |
6 |
Ders 5. Modernist Türk sanatçıları ve toplumsal gerçekçilik. |
New Works New Horizons Istanbul Modern Museum Book of the exhibition 2009 Çağdaş Türk Sanati. Sezer Tansuğ Remzi Kitabevi 2008 ISBN: 978-975-6167-37-3 |
7 |
Ders 6: Modernist Türk Sanatçıları, Formalizm, Soyut Sanat ve Postmodernizm. |
|
8 |
Ders 7: Türkiye’de Çağdaş Sanat Kurumlarının Gelişimi. |
|
9 |
SINAV HAFTASI – Öğrenci Slayt Sınavı (2 Saat) (Ara Sınav) |
|
10 |
Ders 8. Türkiye ve kavramsal sanat. |
|
11 |
Ders 9: Türkiye’de Çağdaş Sanat ve Sosyo-Politik Meseleler: Kimlik, Toplumsal Cinsiyet ve Kurumsal Eleştiri. |
TESLİM: 1 ADET FİLM / BELGESEL İNCELEMESİ (KISA SINAV) Unleashed: Contemporary Art from Turkey. Hossein Amirsadeghi (Editör). 2009 ISBN: 978-0-500-97702-6 New Works New Horizons (İstanbul Modern Sergi Kitabı, 2009) Çağdaş Türk Sanatı. Sezer Tansuğ. Remzi Kitabevi, 2008 ISBN: 978-975-6167-37-3 |
12 |
ÖĞRENCİ SUNUMLARI 01 |
|
13 |
ÖĞRENCİ SUNUMLARI 02 |
|
14 |
Sanatçıların konuşması |
ESLİM: 1 ADET FİLM / BELGESEL İNCELEMESİ (KISA SINAV) |
15 |
Dönemin gözden geçirilmesi |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Ders Kitabı
|
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
Ottoman Civilization 2. Edited by Halil Inalcik and Günsel Renda. Turks 600-1600. The book of the Exhibition The Royal Academy of Arts London 2008 ISBN: 978-903973-56-1
Unleashed: Contemporary Art from Turkey. Edited by Hossein Amirsadeghi 2009 ISBN: 978-0-500-97702-6
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje |
2
|
10
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
8
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
8
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
9 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
-
|
-
|
-
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
5
|
10
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
-
|
Proje |
2
|
10
|
20
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
14
|
14
|
|
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 |
Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 |
Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5 |
Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6 |
Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8 |
İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1).
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest